קרן סל

קרן סל (תעודת סל)

מה זה בעצם קרן סל?

קרן סל (Exchange Trending Fund -ETF )

היא מכשיר פיננסי המזכירה קרן נאמנות סחירה, כלומר רשומה למסחר בבורסה כמו כל נייר ערך, כאשר מטרת מכשיר זה לעקוב באופן פסיבי אחרי מדדים של מניות, אג"ח וסחורות בלי תלות בשיקול דעת של מנהל הקרן. לקרן סל אין מחויבות חוקית לתת את תשואת המדד אלא רק לעשות את מיטב מאמציה לחקות את תשואת את המדד, ותשואת הקרן יכולה להיות יותר קטנה או גבוהה מתשואת המדד בפועל, בשל פעילות המסחר של הקרן, סטיות (לרוב קטנות) של הרכב הנכסים של הקרן. קרן הסל כפופה לחוק השקעות בנאמנות בדומה לקרנות נאמנות, כלומר אם החברה שהנפיקה את הקרן קרסה הכסף עדיין בטוח בחשבון נאמנות.

תעודת סל (Exchange Trending Notes-ETN)

דומה במהותה לקרן סל לחקות באופן פסיבי מדד מניות, אג"ח, סחורות ולספק את תשואת המדד. גם הן נסחרות בבורסה בדיוק כמו כל נייר ערך אחר. בדומה לאג"ח מנפיק תעודת הסל מנפיק יחידות השתתפות  בהתחייבות לספק את תשואת נכס/מדד אותו הוא מחקה.


ההבדל בין תעודת סל לקרן סל:

בשונה מקרן סל היא מחויבת להשיג את תשואת המדד במדויק.
תעודת סל אינה כפופה לחוק הנאמנות, כלומר קיים סיכוי שמנפיק הקרן לא יוכל לעמוד בהתחייבותו והמשקיעים יאבדו את כספם.

בעקבות הסיכון הקיים בתעודת הסל רשות ניירות הערף הובילה מהלך בסוף שנת 2018 להפיכת כל התעודות סל הנסחרות בבורסה לקרנות סל תחת החוק להשקעות בנאמנות, וכיום אין תעודות סל הנסחרות בבורסה בישראל.

היתרון בהשקעה בקרנות סל :

  • נזילות בעקבות זה שהקרן נסחרת בבורסה אפשר בקלות למכור את האחזקה.
  • דמי ניהול נמוכים.
  • פיזור, עצם ההשקעה במכשיר פיננסי אחד העוקב אחרי מדד רחב של מניות מהווה פיזור הכסף על גבי הרבה מניות בעזרת מכשיר אחד.

קרן מחלקת / לא מחלקת:

כאשר אנו קונים קרנות סל אשר עוקבות אחרי מדדים מסוימים במדדים אלה קיימות חברות וכך אנו הופכים לבעלי מניות בחברות אלו . קיימות חברות אשר משלמות תשלום לבעלי המניות לרוב במזומן מרווחי החברה או מעודפים כספיים אשר נקרא דיבידנד (מוזמנים לקרוא עוד על דיבידנד כאן).

קרן מחלקת

זוהי קרן סל אשר מחלקת דיבידנדים המתקבלים מהחברות המושקעות בקרן, כלומר מקבלים את הכסף המגיע מחלוקת דיבידנדים חזרה לחשבון המסחר ואנו יכולים לעשות בו כרצוננו (להשקיע בחזרה או למשוך לחשבון הבנק).

קרן לא מחלקת / קרן צוברת

קרן סל אשר אינה מחלקת דיבידנדים אלא צוברת לתוכה את הדיבידנדים המתקבלים מחברות המושקעות בקרן.

בקרן צוברת קיים אפקט יותר חזק של ריבית דה ריבית כיוון שהכסף מהדיבידנדים מושקע אוטומטית בחזרה בקרן, ניתן להגיע באותו אפקט גם בקרן מחלקת כאשר קונים בעצמנו עוד יחידות מהקרן אך פה יש גם עניין של עמלות קנייה.
*קיים גם עניין של מיסוי דיבידנדים שמשפיע על הבחירה שעליו גם נרחיב בהמשך.

נהנתם מהמאמר? שתפו אותו עם חבר :)

שתפו בפייסבוק
שתפו בלינקדין
שתפו במייל
שתפו בווצאפ